Alapkőletétel Kiskunhalason – Megkezdődött a Budapest-Belgrád vasútvonal építése

Pénteken délelőtt ünnepélyes keretek között helyezték el a kiskunhalasi vasútállomáson a Budapest-Belgrád vasútvonal alapkövét, ezzel el is kezdődött a korszerűsítés fizikai kivitelezése. Az új, 152 kilométer hosszú duplavágányos vonalon a vonatok 160 km/órás sebességgel közlekednek majd, így a Kiskunhalasról Budapestre utazók egy órás menetidőcsökkenésre számíthatnak. Teljesen megújul a halasi vasútállomás épülete és az utastájékoztatás is is. 200 ezer négyzetméter zajvédő fal és korszerű peronok épülnek, a vonal mellett öt új állomás, alul- és felüljárók beruházása is megvalósul a projekt során, és egy korszerű, egységes forgalomirányítási rendszer fog megvalósulni. A tervek szerint a magyarországi szakasz 2025-re fog teljesen elkészülni.

A fejlesztés eredményeképpen a két főváros között a jelenlegi nyolc óráról 3,5 órára csökkenhet a menetidő; belföldön a távolsági vonatok egy órával rövidebb idő alatt tehetik majd meg az utat a főváros és Kelebia között, illetve a budapesti elővárosi utasok is akár húsz perces menetidő-csökkenéssel számolhatnak Kunszentmiklós-Tassig. A korszerűsítés 152 kilométeres szakaszán – a kétvágányú pálya megépítésével – összesen 339 vágánykilométer hosszban valósul meg a vasútfejlesztés.

Az eseményen beszédet mondott Dr. Palkovics László, a Budapest-Belgrád vasútvonal korszerűsítéséért felelős kormánybiztosa, innovációs és technológiai miniszter, Tomislav Momirović, a Szerb Köztársaság építésügyi, közlekedési és infrastruktúráért felelős minisztere, Ning Jizhe alelnök, Nemzeti Fejlesztési és Reform Bizottság, Kínai Népköztársaság (videóüzenet), Dr. Homolya Róbert, a MÁV-Volán-csoport elnök-vezérigazgatója és Bányai Gábor, Kiskunhalas és térsége országgyűlési képviselője, valamint jelen volt dr. Kerényi János választókerületi elnök, Font Sándor országgyűlési képviselő, Fülöp Róbert Kiskunhalas Város polgármestere, Rideg László a Bács-Kiskun Megyei Közgyűlés elnöke és a vasútvonal melletti települések polgármesterei is.

Dr. Palkovics László beszédében elmondta, a kormány a helyi igényekhez alkalmazkodva arra törekszik, hogy egyre többek számára hozza karnyújtásnyi közelségbe közlekedési hálózatokat és az ezzel együtt járó gazdasági előnyöket is. A kormánybiztos kitért arra is, hogy az M9-es gyorsforgalmi út is Kiskunhalasnál fog elhaladni. A hazai közlekedésfejlesztési erőfeszítések középpontjában a következő 10-15 évben egyértelműen a vasút áll, ezen belül pedig az egyik legfontosabb beruházás a Budapest-Belgrád vasútvonal korszerűsítése és kapacitásbővítése – mondta. Kiemelte: a jövőben összesen mintegy 6000 milliárd forintos vasútfejlesztés várható az országban, ebből mintegy 2000 milliárd forintot a gördülőállomány fejlesztésére, 4000 milliárd forintot pedig a közlekedési infrastruktúrára szánnak. A beruházás Pireusz kikötőjéből teremt majd magas színvonalú, közvetlen összeköttetést az ázsiai áruk szállításához. Azt is hozzátette: így a jövőben Magyarország kínálja majd a leggyorsabb szállítási útvonalat a görögországi kikötők érintésével a Távol-Kelet és Nyugat-Európa között.

Az építési engedélyt már megszereztük a projektre, zajlik az előkészítési fázis, a szükséges szakanyagok, betonaljak, zúzottkő, a sinszállításra és tárolásra megtörténik, Kisszálláson már a munkaterület előkészítése zajlik – erről Dr. Homolya Róbert, a MÁV-Volán-csoport elnök-vezérigazgatója tájékoztatott. Azt is tudatta, a kivitelezés az elkövetkezendő hónapokban az utasforgalmat nem érinti, a vonatok továbbra is a meghirdetett menetrend szerint közlekednek majd, tavasszal fogják majd a vágányzárakat elrendelni. Beszélt arról is, a kiskunhalasi vasútállomás teljes felújítása mellett korszerű elvárásoknak megfelelő vágányok és felsővezetékek fognak kiépülni és meg fog újulni az utastájékoztatás is.

Egy nagyon gyors, nagyon korszerű, vállalkozásokat vonzó és a személyszállításban is nagyon fontos szerepet játszó vonal fog megépülni – hangoztatta Bányai Gábor, Kiskunhalas és térsége országgyűlési képviselője. A beruházás megtérülésére kitérve elmondta, nem a diákjeggyel és nem a nyugdíjas utazóközönséggel számolnak, mert elsődlegesen nem személyszállításra tervezték az új vasutat, hanem egy gazdasági folyosó összekötésére szolgál, ahol száz millió tonnában mérhető árumennyiség fog áthaladni Pireusztól Budapesten át Nyugat-Európába. Véleménye szerint ez lesz Magyarország első olyan infrastrukturális fejlesztése, amelynek a megtérülési ideje a legrövidebbek közé fog tartozni. A fiatalok és a munkaerő helyben tartását is segíti majd a beruházás, hiszen nem kell majd elköltözni sem Kiskunhalasról sem Kiskőrösről, sem Soltvadkertről és a többi településről sem, ha valaki esetleg messzebb talál munkát a vasútvonal mentén. Beszámolt arról is, hogy azért a kínai partnerekkel valósítják meg a fejlesztést, mert sem francia, sem német beruházó nem jelentkezett a feladatra. Emellett a kínaiak a világ első számú vasútépítői, hatalmas tapasztalattal és a legkorszerűbb technikával rendelkeznek. Bányai úgy fogalmazott: Magyarország ezen része kész arra, hogy fogadja a magyar-Kínai gazdasági kapcsolatok bővülését és kész arra is, hogy Szerbiával is tovább fejlessze és gyarapítsa a kapcsolatát, hiszen ez mindkét félnek létkérdés.

Tomislav Momirović, a Szerb Köztársaság építésügyi, közlekedési és infrastruktúráért felelős minisztere arról tájékoztatott, hogy az első fázisban megépülő, Újvidék és Belgrád közötti szakasz átadása után, a második szakasz megépítésére is sor kerülhet hamarosan. A miniszter az eseményen arra hívta fel a figyelmet, hogy a térség legmodernebb vasútjának megépítésével együtt még jobb kapcsolatokat teremtenek a két nemzet között.

Halasinfo/MTI – Fotók: Juhász D. Géza

További friss hírek