Békés húsvéti ünnepeket kívánunk minden olvasónknak!

A húsvéti ünnepek egyik jellemzője a hétfői hagyományos locsolkodás, amely idén biztosan elmarad. Legalábbis bízunk benne, hogy mindenki betartja a kijárási korlátozást. Így marad a sonka, torma, csokinyuszi. De valójában miről is szól a húsvét?

A katolikus a liturgia szerint ezen a napon ér véget a nagyböjt, és újra lehet húst enni: ebből a gyakorlatból ered az ünnep magyar elnevezése.

A Húsvét (Peszach) eredete

Mózes második könyve leírja, hogy a zsidók négyszázharminc éves rabszolgaság után a szabadulásra készültek. Isten már kilenc csapással sújtotta Egyiptomot, de a fáraó ennek ellenére sem volt hajlandó elengedni őket. A tizedik csapás minden eddigit felülmúlt: Isten kilátásba helyezte az elsőszülöttek halálát, ha nem fogyasztanak el egy bárányt, és vérét nem kenik az ajtófélfára. Az ünnep héber neve a Peszach is erre utal, ami elkerülést jelent. Amelyik ajtón ott volt az ártatlan bárány vére, ott az öldöklő angyal elkerülte a házat, és az elsőszülött gyermek megmenekült. A vér hiányában viszont jött a káresemény.

Ez a csapás volt az utolsó csepp a pohárban: Egyiptom ura hazaengedte a hébereket, és elkezdődhetett az Ígéret Földjének elfoglalása. A zsidók pedig azóta is minden évben megemlékeznek erről a szabadulásról, és erre a Törvény kötelezte is őket.

Jézus, Isten báránya

A fent leírt történet írja le az első húsvét eseményeit, amire a Biblia később több helyen visszautal. A bárány és a názáreti Jézus között szoros párhuzam fedezhető fel. Keresztelő János Jézust Isten bárányának nevezte, aki elveszi a világ bűneit. Ezzel a kijelentéssel meghatározta a Megváltó küldetésének lényegét: Jézus azért jött, hogy a bárányhoz hasonlóan ártatlanul szenvedjen és meghaljon. Az állattal ellentétben Jézus nem maradt a halál állapotában, és nemcsak az elsőszülötteket mentette meg a kiontott vér, hanem mindenkit, aki hajlandó ezt az áldozatot elfogadni.

A bibliai húsvét tehát két, egymással szorosan összefüggő dologról szól:

1. Jézus Krisztus ártatlanul szenvedett minden emberért a golgotai kereszten, meghalt majd harmadnap feltámadt a halálból.

2. Aki elfogadja ezt az áldozatot annak az életében bekapcsol az elkerülés: Jézus kiontott vére megszabadít a bűntől, és végső soron a haláltól is.

Papp Zsolt teológus / Halasinfo

További friss hírek

Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálja, hogyan gondoskodunk adataid védelméről. Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért. Rendben Olvasson tovább

Adatvédelem és a sütik irányelve

Békés húsvéti ünnepeket kívánunk minden olvasónknak!

A húsvéti ünnepek egyik jellemzője a hétfői hagyományos locsolkodás, amely idén biztosan elmarad. Legalábbis bízunk benne, hogy mindenki betartja a kijárási korlátozást. Így marad a sonka, torma, csokinyuszi. De valójában miről is szól ...